Er komt voorlopig geen nieuwe vergunning voor aanbieders van deelvoertuigen in Den Haag en ook mag het aantal voertuigen niet worden uitgebreid. Dit heeft wethouder verkeer Robert van Asten toegezegd in de commissievergadering leefomgeving. Twee insprekers en diverse raadsleden hebben hun bezwaren en slechte ervaringen met vooral de elektische deelscooters genoemd.
Bas Winkler van Binnenstad in Bedrijf - een samenwerkingsverband van ondernemers en betrokkenen in het Haagse stadshart - voert aan dat het gemeentebestuur te snel is geweest met omarmen van deze verhuurbedrijven. Uit onderzoek zou blijken dat zonder de deelscooter mensen zich duurzamer zouden hebben verplaatst, zoals per fiets of openbaar vervoer. Bovendien zouden gebruikers door dit gemakzuchtige alternatief voor de fiets overgewicht kunnen ontwikkelen.
Meer onderzoek
Winkler brengt verder naar voren dat de voordelen dus veel kritischer moeten worden onderzocht. “Nu wordt wel gekeken naar de beperking van de CO2-uitstoot in het gebruik, maar niet naar de uitstoot die gepaard gaat met de productie, terwijl de scooters vaak vervangen moeten worden.” Volgens hem leveren de deelscooters alleen maar last en geen winst op.”
Henk Boenders stoort zich als notoire voetganger ook aan het huidige beleid. “De voetganger moet maar alles op zijn weg tolereren. Je breekt je nek over de rondslingerende deelscooters. Zelfs verkeersregelaars nemen je niet serieus. Die zetten hun scooter dwars over de stoep en dan zeggen ze ‘joh, je kan er toch langs over de rijweg?’”
Commercieel perspectief
Raadslid Steven Datema van Christenunie/SGP beziet de oorzaak van het ongerief ook vanuit de intiatiefnemers: die werken vanuit commercieel perspectief en niet vanuit het minder ‘ik’ en meer ‘wij’, zoals het eigenlijk zou moeten.
Verkeerswethouder Robert van Asten begrijpt de problemen, maar voert aan dat de verhuurbedrijven toch echt proberen de gebruiker op te voeden: bijvoorbeeld door die een foto te laten maken van hoe die zijn tweewieler parkeert. Ook zal naar een systeem worden toegewerkt, waarbij scooters zoveel mogelijk worden terugplaatst bij een vaste plek met een oplaadstation, zodat ze minder gaan rondslingeren.
Uitbreiding deelscooters gestopt wegens klachten
1 November 2021, 19:11 uur
Den Haag & Regio